Nagyvárad, Kapucinus utca (ma Traian Moşoiu) 10. sz. (0359)467-222 reggeliujsag@gmail.com rss twitter Facebook Follow us:

Fórum volt Belényesben

A III. Nyári Szórványprogram keretében regionális találkozót szerveztek a Belényesi-medence magyar oktatásának jövőjéről. A Bihar megyei és a belényesi RMDSZ által szervezet fórumon részt vett Grim András, a szövetség megyei szervezetének szórványügyekkel megbízott ügyvezető alelnöke, Kéry Hajnal főtanfelügyelő-helyettes és házigazdaként Gábor Mihály belényesi RMDSZ-elnök. A rendezvényen több mint harminc pedagógus, református és baptista lelkészek, valamint több szülő és körzeti RMDSZ-vezető vett részt.

Forum

Miután Gábor Mihály köszöntötte a meghívottakat, Grim András számolt be az immár harmadik kiadásához érkezett Nyári Szórványprogram célkitűzéseiről. Kiemelte, hogy a szórvány közösségek megmaradásának záloga, hogy megőrizzék templomainkat és iskoláinkat. A magyar anyanyelvű oktatás a megmaradás alapja. Kéry Hajnal kifejtette, hogy a két éve megszületett tanügyi törvény számos jogot biztosít a magyar oktatás számára, de sajnos még nem alkalmazzák teljes mértékben. A fejkvóta bevezetése előnyt jelent a szórványoktatás számára, hiszen ezt a diáklétszám és az anyanyelvi oktatás alapján számítják ki. A Belényesi-medence legfontosabb tanügyi problémái a szűkös anyagi keret és a szimultán oktatás. Ennek következtében sokan adják gyerekeiket román tagozatra, hiszen abban a hitben élnek, hogy gyerekeik jobban érvényesülnek majd az életben. Az igazság az, mondta Kéry Hajnal, hogy a statisztikai adatok épp azt bizonyítják, hogy az anyanyelvi oktatás a legjobb a gyerekek tanulására, fejlődésére nézve.

A régió tanügyi problémáinak a megoldása az önálló magyar iskola létrehozása lenne. Az intézmény létrehozásának két módja van. Egyik ilyen a szórványoktatási központ megalapítása, ahol nagyobb létszámú magyar osztályok tudnának működni, a másik lehetőség, ha létrehoznának egy központi iskolát, amelynek több kihelyezett részlege működne a régió magyarlakta településein.

A jelenlévő pedagógusok elmondták, hogy ők inkább a második lehetőséget támogatnák, hiszen így elkerülhető lenne a kisebb diákok ingázása. Kéry Hajnal elmondta, hogy az ilyen típusú intézmény létrehozásához törvénymódosítás szükséges. A fórumon szó esett még a fakultatív magyar nyelvű oktatás lehetőségéről, illetve egy objektív tanulmány elkészítéséről, amely tartalmazza a vidék magyar nyelvű oktatatásának lehetőségeit.